|
Autodome |
I foråret 2011 besluttede vi at automatisere kuppelen, således at den både sleewer og tracker sammen med teleskopet. Vi viser her processen, efterhånden som projektet skrider frem. (Vi har ikke travlt, men nyder tilvirkningen)
Det startede 22. maj 2011, hvor Finn inkasserede MaxDome II (styresystem), som fødselsdagsgave. Nu skal der (bare) findes en masse stumper, og finde ud af hvordan konstruktionen skal se ud.
En god ven forærede mig en brugt viskermotor fra en Opel Kadet (Håber, at den er kraftig nok). Tandremshjul og tap er drejet (tilpasset) til motoren af en anden god ven.
Flere stumper er indkøbt fra forskellige steder. For at få lidt bedre overblik, ses her en foreløbig papmodel.
Med lidt hjælp fra Photoshop, kan vi her se princippet i konstruktionen
Et stykke 5mm dørkplade i rustfrit stål er anskaffet. Nu skal den (bare) skæres ud.
Med rigtigt værktøj er det nu ikke så slemt.
Sådan kommer ydersiden til at se ud.
Indersiden hvor aksel, tandrem/hjul m,v, skal monteres. Nu skal pladerne svejses sammen og der skal bores huller m.v. Den ligner da meget godt den tidligere viste papmodel.
Huller boret, motoren monteret og specialbeslag fremstillet.
Delene er endnu ikke svejst sammen, så denne opstilling er holdt på plads med elastikker og tape. Hængslerne sidder her ikke på den korrekte plads.
Så svejses der for fuld skrue. Godt arbejde!
Delene er nu svejst sammen. Af tekniske årsager valgte jeg at spejlvende kassen.
Ydersiden. Hængslerne sidder nu korrekt.
Sådan ca.bliver den fremtidige placering i kuppelen. Fastgørelsen bliver med 2 stk 100 mm franske skruer. En evt. "slædeunderstøtning" I højre side bliver måske nødvendig.
I stedet for franske skruer, bliver det nu 2 stk. "boltskruer", der kan skrues i forborede huller. (Ved påskruningen i træværket, påsættes midlertidigt 2 stk kontraspændte møtrikker).
Længst nede i "gemmerne" har jeg fundet denne udmærkede strømforsyning. Ved afprøvning kan den fint trække motoren.
Optisk sensor monteret. Skal sidde 3/8" = 9,4 mm fra hjulet, der er farvet sort/hvid. Gummihjulet er sat på fordi der skal være mindst 1 sek. mellem hver "tick" (halv omgang) En fjeder er monteret for at modvirke at hjulet "fedter".
Boltskruerne monteres efter etablering af forsvarligt underlag.
Kassen monteret, rettet i lod og vage. Drivhjulet der skal køre på fladjernsskinnen, er endnu ikke monteret.
Her er mit fiffige "fjederlåsesystem", der sikrer tilpas tryk på drivhjulet. Yderligere kan det let lukkes op (snap), så kuppelen i visse tilfælde kan betjenes manuelt.
Dette er printkortet med relæer. Nu gælder det om at finde en passende indbygningskasse, gerne gennemsigtig.
En god ven var så venlig at skaffe en lidt brugt prof-box. Med lidt tilretning passede printet perfekt.
På låget er der her monteret et lille vindue, så man kan se relæerne.
Efter omhyggelig afrensning af skinnen, er skridsikker tape nu monteret hele vejen rundt (7,04 m)
15. september. Midlertidigt drivhjul påsat, og testkørsel foretaget kun v.h.a. strømforsyningen (altså uden nogen form for software) DET VIRKER!!! Motoren trækker kuppelen uden nogen problemer. Drivhjulet bør dog være bredere p.g.a. slid.
Nyt drivhjul købt og modificeret. - 2 stk. bøsninger fra "vandtingskassen" tildannet og boret op til akselens størrelse. En bølje af 3 mm kraftigt tråd til fastgørelse på akselen. - 6 stk, 3mm huller boret på hver side af hjulet, og fyldt med kraftig lim.
Drivhjulet er her monteret med spændbånd omkring bøjlerne. Hjulet er endvidere slebet for at opnå bedre "bid"
Her er mekanikken igen - igen monteret, og det nye drivhjul virker perfekt. Endvidere er elektronikkassen monteret. En "hylde", tildannet af acrylplast fra en genbrugsbutik, fastholder strømforsyning og 230/110V konverter.
Motoren er forøvrigt også blevet "forgyldt".
Den tidligere viste optiske sensor er nu flyttet, idet der var FOR lang tid mellem "ticks-ne" Det "gamle" hjul er nu erstattet med et, der sidder på akselen.
Et lille kig gennem vinduet i elektronikboxen, der nu har fået indbygget rødt lys.
Magnetisk "homepositionsensor" er nu monteret i den, ifølge manualen, bedste position.
Beskyttelse af "gearkasse" med røgfarvet acrylplast.
Katalysator loddet på motoren og 2 stk modstande i parallelforbindelse er sat på motorforsyningsledningen. The maximum continuous current capacity for inductive loads is 5A. Nu er der klar til de første tests.
Fra onsdag til lørdag kæmpede jeg en kamp for at opnå forbindelse til pc. Der viste sig, at være en konflikt med den indbyggede serielport. MEN lørdag d. 1 oktober kl. 10:30 fik jeg "hul igennem" og det hele virker perfekt. End ikke et "flueben" skulle rettes. Her ses et "screenshot" fra lørdag aften hvor jeg "skød" en lille galakse.
SIDSTE: 9. okt. 2011. Nu bliver det for alvor lidt "langhåret". Her er et screenshot fra min "stue-pc", der viser nogle af de programmer der køres på de to "kontrolrums-pc-er". Programmet "Team Wiewer" anvendes til overvågningen. Jeg kan således overvåge fra stuen, at alting går rigtigt til i observatorriet. Til højre i screenshot-billedet ses ses et subframe, altså et råbillede, af en stjernetåge kaldet Cocoon Nebula.
Efter at have taget 25 stk. af slagsen, på hver 300 sek., allignet, stacket og processeret, kom det færdige resultat til at se sådan ud.
|